6.4 Isu Guru Sandaran Tidak Terlatih
(GSTT)
Pada masa
kini, hangat dengan isu guru sandaran tidak terlatih (GSTT) ini diserap menjadi
guru tetap melalui program Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI). Guru
sandaran tidak terlatih merupakan individu yang berminat untuk
menjadi guru tetapi tidak mempunyai sebarang sijil dan kelayakan seperti
diploma atau ijazah yang berkaitan dengan perguruan. Mereka Tertakluk dibawah
kontrak tertentu dan boleh ditamatkan tempoh perkhidmatan pada bila-bila masa
sahaja mengikut syarat-syarat yang ditetapkan oleh KPM. Isu ini telah menggugat kedudukan graduan
pendidikan yang telah menamatkan pengajian dalam bidang pendidikan selama empat
tahun. Hal ini, tidak adil bagi graduan Ijazah Sarjana Muda Pemdidikan (ISMP)
kerana tempoh pelaksanaan kursus DPLI hamya dalam masa yang singkat iaitu satu
tahun setengah sahaja. Sebaliknya bagi graduan ISMP mengambil masa yang lama
bagi menamatkan pengajian. Di petik daripada Rancangan
Malaysia Ke-10 dalam “Membangun dan Mengekalkan Modal Insan Bertaraf Dunia”
satu usaha dilaksanakan iaitu Penghapusan Jaminan Penempatan Guru Pelatih.
Usaha ini bertujuan memastikan penetapan keperluan kualiti minimum bagi guru
baru. Pada masa kini, guru pelatih dari Institut Pendidikan Guru (IPG) dan
Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dijamin perlantikan mereka sebagai guru
tanpa mengambil kira tentang prestasi mereka. Jaminan pelantikan ini akan
dihapuskan dalam tempoh rancangan ini.
Oleh itu, hanya guru pelatih yang memperolehi pencapaian dan prestasi
yang terbaik dan berkelayakan akan ditawarkan jawatan guru. Usaha yang kedua
adalah peralihan kepada “Sistem Terbuka” dalam Latihan Guru. Pelaksanaan akan
diperluaskan kepada universiti swasta berbanding hanya daripada IPG dan IPTA.
Hal ini, dapat merapatkan jurang antara guru pelatih IPG dan IPTA dengan
graduan IPTS bagi bersaing untuk mendapatkan jawatan guru. Usaha ini akan
meliberalisasikan sistem latihan guru dan beralih kepada “sistem terbuka” bagi
menambah sumber guru pelatih. Dengan penambahan ini, lebih ramai lagi guru
pelatih yang cemerlang dapat dilantik sebagai guru di sekolah rendah dan
menengah. Selain itu, dapat meningkatkan persaingan dalam kalangan guru pelatih
dan menambah baik kualiti sistem pendidikan negara secara keseluruhannya.
Kementerian
Pelajaran Malaysia telah melantik semula 6,280 orang Guru Sandaran Tidak
Terlatih (GSTT) manakala seramai 4,433 dikenal pasti tidak memenuhi syarat
dan seramai 7,258 orang lagi masih menerima surat perlantikan semula sehingga
akhir Julai 2011. Bilangan ini tidak termasuk sebanyak 2,153 orang yang
melapor diri selepas menerima surat perlantikan. Syarat-syarat lantikan berdasarkan
syarat berumur tidak melebihi 35 tahun pada 31 Disember 2010 dan berkhidmat
tidak kurang dari dua tahun sehingga akhir tahun lalu. Mereka perlu menerima
syarat penempatan yang tidak tertakluk kepada opsyen atau asal dan lokasi
yang dipohon. Menurut kenyataan akhbar yang dikeluarkan, keutamaan telah
diberikan untuk menyokong pelaksanaan dasar-dasar baru KPM,
iaitu Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuh Bahasa
Inggeris, Kurikulum Standard Sekolah Rendah dan Penilaian Berasaskan
Sekolah. Selain itu, kaedah perlantikan yang dilaksanakan adalah
berdasarkan contract for
service berbanding dahulunya contract
of service. Contract for service bermaksud satu perjanjian untuk
menyediakan perkhidmatan kepada sesorang atau sekumpulan orang. Individu yang
menyediakan perkhidmatan adalah bebas daripada apa-apa kawalan dan pemantauan
oleh orang atau kumpulan yang menerima perkhidmatan. Tujuannya adalah untuk
menampung keperluan semula GSTT di bawah program “one-off” .contract
of service pula bermaksud seseorang bersetuju untuk mengambil seseorang
bekerja sebagai seorang pekerja dan seseorang bersetuju untuk berkhidmat dengan
majikannya sebagai seorang pekerja. Tujuannya adalah mengisi kekosongan
jawatan sehingga sekolah menerima bekalan guru terlatih. Kaedah
pembayaran elaun adalah berdasarkan Surat Pekeliling Perkhidmatan KPM Bil
1 Tahun 2007 bagi perlantikan secara contract of service. Bagi kaedah contract for service gaji dibayar
berdasarkan gred jawatan misalnya Gred 41 sebanyak RM 2,331, Gred 29 sebanyak
RM 1,610 dan Gred 17 sebanyak RM 1,200 sebulan. Seterusnya, bagi mereka
yang sudah mempunyai ijazah, Iatihan selama 18 bulan akan dilaksanakan
di IPG iaitu program DPLI dan KPLI manakala bagi yang tidak mempunyai
ijazah akan mengikuti latihan di IPTA selama 66 bulan di bawah program
ljazah Sarjana Muda Pendidikan.
Menurut
Timbalan Menteri Pelajaran Dr Mohd Puad Zarkashi,
seramai 13,000 GSTT akan diserap sebagai guru tetap di sekolah kerajaan.
Beliau berkata "Namun mereka perlu memenuhi
syarat yang ditetapkan iaitu pernah berkhidmat sebagai GSTT selama dua tahun
berturut-turut dan umur mereka tidak melebihi 35 tahun pada 31 Disember
2010," . Mereka
ditawarkan kursus DPLI bagi melayakkan diri untuk jawatan yang tetap tanpa
melanjutkan sebarang kontrak. Oleh itu, mereka dihantar ke IPG dan IPTA
diseluruh negara untuk menyambung pengajian dalam bidang pendidikan. Penyerapan
ini bertujuan untuk menghargai jasa dan sumbangan GSTT yang telah berkhidmat
melebihi 2 tahun di sekolah-sekolah KPM. Perkara ini amat tidak adil kepada
graduan ISMP kerana mereka mempunyai hak yang utama dalam penempatan guru
tetap. Selain itu, mereka juga perlu bersedia untuk ditempatkan di kawasan yang
kekosongan di seluruh negara.
Isu
guru sandaran tidak terlatih ini memberikan kesan yang sangat mendalam terhadap
graduan ISMP di mana menggugat kedudukan siswazah dari ISMP dan IPG yang baru
menamatkan pengajian. Mereka mempunyai masalah untuk penempatan di sekolah. Ia
juga telah mencabar kreadibiliti mahasiswa yang menceburi bidang pendidikan.
Masalah ini berterusan sehingga berlakunya masalah pengangguran dalam kalangan
guru yang mana graduan ISMP terpaksa menjadi guru ganti sahaja di sekolah.
Kelemahan guru sandaran tidak terlatih ini, sesetengah daripada mereka kurang
pengetahuan dalam isi pengajaran dan pedagogi. Segelintir juga yang tiada
langsung pengetahuan mengenai pedagogi dalam pengajaran. Hal ini dapat
mempengaruhi pengajaran guru sandaran tidak terlatih di sekolah. Mereka hanya
mengajar mengikut pengetahuan sendiri tanpa berpandukan kemahiran dan teknik
yang sepatutnya diterap dan diguna pakai. Selain itu, terdapat juga segelintir
GSTT yang mempunyai masalah disiplin dan juga sahsiah yang kurang memuaskan
kerana mereka tidak mempunyai pengetahuan tentang etika perguruan. Langkah untuk
mengatasi masalah ini, kerajaan perlu menyediakan latihan yang mencukupi kepada
GSTT untuk berkhidmat dalam bidang pendidikan. Latihan yang sedia ada sekarang
tidak cukup untuk menjadikan mereka seorang guru yang ccemerlang dan
berkualiti. Seterusnya, meningkatkan jangka masa untuk latihan perguruan bagi
GSTT supaya lebih mahir dalam bidang pendidikan. Bak kata pepatah “
sikit-sikit, lama-lama, jadi bukit”, di mana pengalaman yang kita kumpul dari
masa ke semasa, akan menjadi banyak dalam jangka masa yang lama. Akhir sekali,
kerajaan perlu adil dalam mengisi penempatan bagi GSTT dan GST supaya kerajaan
tidak rugi dalam membiayai pengajian graduan ISMP selama empat tahun tanpa
memberikan keutamaan terhadap mereka berbanding GSTT.
No comments:
Post a Comment