Thursday 24 May 2012

Definisi Guru


2.0 Definisi Guru
Menurut Kamus Dewan, guru bermaksud pengajar, pendidik atau pengasuh. Seorang guru ialah merupakan pembimbing dalam proses pembelajaran. Menurut Mok Soon Sang (1990) pula, guru merupakan seorang ahli masyarakat yang mempunyai perhubungan sosial yang saling berkait rapat dengan masyarakat berstatus. Guru merupakan tenaga ikhtisas di dalam bidang perguruan yang dipertanggungjawab untuk mendidik pelajar di sekolah. Guru juga sebagai anggota masyarakat, harus pandai bergaul dengan masyarakat. Untuk itu, guru harus menguasai psikologi sosial, memiliki pengetahuan tentang hubungan antara manusia dan sebagai anggota masyarakat, guru mempunyai keterampilan membina kelompok, berkerjasama dalam kelompok untuk menyelesaikan sesuatu masalah.
Dalam bahasa Arab pula dipanggil sebagai mudarris yang bermaksud sebagai pengajar. Walau bagaimanapun dalam islam guru itu bukan sahaja bertugas sebagai pengajar sahaja. Mereka akan dipanggil dengan pelbagai penggilan yang merujuk kepada tanggungjawab guru yang sebenar. Antara pnggilan tersebut ialah al-Mu’allim, al-Murabbi, al-Mu’addib dan al-Mursyid. Al-Mu’allim bermaksu menyampaikan ilmu yang benar. manakala al-Murabbi pula merujuk kepada menjayakan proses tarbiah atau mendidik. Al-Mu’addib pula bermaksud mengajar adab dan budi pekerti dan al-Mursyid yang bermaksud membentuk kepimpinan insan.
Antara fungsi dan peranan guru ialah guru sebagai pendidik dan pengajar haruslah memiliki kestabilan emosi, ingin memajukan pelajar, bersikap realistik, bersikap jujur dan terbuka, peka terhadap perkembangan terutamanya dalam inovasi pendidikan. Maka guru harus memiliki dan menguasai berbagai jenis bahan pelajaran, menguasai teori dan praktikal pendidikan, menguasai kurikulum dan metodologi pengajaran.

12 comments:

  1. blh x dptkan rujukan penuh mok soon sang 1990 mengenai guru seperti kt ats tu... nk mskkn dlm reference... nk full details die...

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Selamat Hari Guru untuk semua yang bergelar pendidik..

    Jemput singgah ke blog saya...https://carakurussaya.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. saya juga mahu rujukan penuh untuk semua kata2 ini..sangat menarik..dan jika ada la..klau x da x pe..

    ReplyDelete
  5. Saya meminta izin untuk menyalin maksud guru di atas untuk kerja kursus saya. Harap dihalalkan, terima kasih.

    ReplyDelete
  6. Its a great pleasure reading your post.Its full of information I am looking for and I love to post a comment that "The content of your post is awesome" Great work. here

    ReplyDelete
  7. Izin kan saya amik isi ini untuk folio kerjaya saya ye

    ReplyDelete
  8. Saya meminta izin untuk menyalin maksud guru di atas untuk kerjasaya. Harap dihalalkan, terima kasih.

    ReplyDelete
  9. saya minta izin untuk menyalin kata kata di atas, harap dihalalkan.

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum...izinkan saya copy ayat ini...untuk kerja kursus sy

    ReplyDelete
  11. Ищете, в каком же месте купить деревоалюминиевые окна? Можем порекомендовать производство СВ Окна, которое начало работу в 1995 году. Предприятие реализует широкий диапазон деревянных окон со стеклопакетами от недорогих до люксовых. Каждый покупатель обнаружит для себя подходящие деревянные евроокна. В производственной программе можно найти недорогие деревянные окна из сосны, евроокна из древесины дуба, дерево-алюминиевые евроокна, портальные окна и двери, складные окна-гармошки.

    ReplyDelete