3.0 Definisi Pensijilan Guru
Menurut
Kamus Dewan edisi kedua, pensijilan bermaksud pemberian sijil kepada seseorang
atau pihak kerana telah mencapai piawai dan syarat yang ditetapkan bagi
membuktikan barangan yang dikeluarkan adalah berkualiti. Pensijilan guru adalah
pemberian sijil kepada seorang guru yang telah mencapai syarat yang ditetapkan
oleh kerajaan dan merupakan guru yang berkualiti.
Kretiria bagi mendapatkan pensijilan
guru ialah memerlukan pelajaran yang tinggi dan latihan khas, kemahiran
diiktiraf, lulus peperiksaan profesional, mengutamakan dan bertanggungjawab
terhadap pelanggan, mematuhi kod etika dan mempunyai satu badan bebas yang
mengawal kualiti. Latihan perguruan bertujuan untuk membolehkan guru pelatih
menyesuaikan diri dengan suasana sekolah, mendapat pengalaman dan mencari
kaedah pengajaran yang sesuai. Seorang guru bukan sahaja mengajar mata
pelajaran yang diajar dan mempunyai ilmu pengetahuan opsyen yang diajar sahaja,
tetapi juga perlu mengetahui teori pengajaran dan pembelajaran dan
teknik-teknik pengajaran yang betul.
Memang tidak dinafikan
bahawa perguruan adalah salah satu profesion yang mencabar dan amat mendesak
(Noriati Rashid, Boon Pong Ying & Wong Kiet Wah, 2010). Guru diharap
mengetahui serba serbi tingkah laku manusia dan memainkan pelbagai peranan
untuk menjadikan dirinya seorang profesional yang berkesan. Ciri-ciri
profesion perguruan adalah perkhidmatan unik, pengetahuan dan kemahiran,
latihan khusus, autonomi, tanggungjawab, badan profesional dan kod etika.
Pertama ialah Perkhidmatan
Unik. Profesion perguruan adalah bidang yang memberi perkhidmatan yang
unik dan diperlukan oleh masyarakat. Keunikannya hanya akan dirasai dan
diketahui oleh mereka yang terlibat dalam profesion ini. Hanya guru sahaja yang
berkemampuan memberi perkhidmatan pendidikan terbaik kepada masyarakat untuk
membangankan personaliti, kebolehan mental dan fizikal setiap pelajar (Noran
Fauziah dan Ahmad Mahdzan, 1993). Profesion perguruan tidak hanya profesion
yang tertua di dunia tetapi adalah unik dan pelbagai. Guru tidak hanya
penyampai ilmu tetapi juga kaunselor, pentadbir, perangsang (motivator),
sebagai ibu bapa, pemimpin, pengurus instruksional dan lain-lain. Walau pun
kanak-kanak boleh didik oleh ibu bapa mereka, televisyen atau internet, namum
guru adalah pakar yang dilatih untuk mewariskan pengetahuan dan kemahiran.
Kedua, ialah Pengetahuan
dan Kemahiran. Untuk menjadi guru bertauliah, seseorang mesti memperoleh
pengetahuan dan kemahiran spesifik melalui latihan dalam suatu tempoh yang
berpanjangan. Mengikut Shulman (1987), pengetahuan yang perlu dikuasai oleh
guru
termasuk:
Pengetahuan tentang falsafah dan sejarah pendidikan
Pengetahuan isi kandungan mata pelajaran (Content Knowledge)
Pengetahuan kandungan pedagogi (Pedagogical Content Knowledge)
Pengetahuan mengenai kurikulum (iaitu, sukatan pelajaran, bahan
pembelajaran,
alat bantuan mengajar dan
sebagainya)
Pengetahuan tentang pengurusan bilik darjah
Pengetahuan mengenai pentadbiran dan budaya sekolah
Ketiga, ialah Latihan Khusus.
Untuk menjadi guru, individu perlu menerima latihan yang khusus.
Program-program Sarjana Muda Pendidikan (B.Ed) yang di tawarkan
universiti-universiti dan Institut Pendidikan Guru (IPG) mengambil masa 4 tahun
yang termasuk praktikum atau latihan mengajar yang wajib untuk semua guru
pelatih. Program-program Sarjana Muda Pendidikan yang ditawarkan meliputi
berbagai-bagai pengkhususan seperti pengajaran Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu,
sains, matematik, sejarah dan sebaginya. Juga ditawarkan ialah Kursus Perguruan
Lepasan Ijazah (KPLI) untuk mereka yang sudah memiliki ijazah sarjana muda
daripada apa jua bidang pun yang ingin dilatih menjadi guru. Institut
Pendidikan Guru (IPG) pernah menawarkan program sijil and diploma pendidikan selama
3 tahun. Walau pun terdapat, berbagai-bagai program latihan guru, masih
terdapat
beribu-ribu guru yang
mengajar di tadika dan prasekolah yang tidak memiliki latihan perguruan. Juga
terdapat guru-guru sandaran mengajar di sekolah sekolah dan tidak mempunyai
kelayakan perguruan.
Keempat, ialah Autonomi.
Walau pun guru mempunyai autonomi, ia adalah terhad berbanding dengan profesion
lain. Contohnya, seorang peguam atau akuantan boleh menolak dan memilih
pelanggannya (walau pun amalan ini tidak digalakkan), guru tidak boleh memilih
pelajar yang diajar. Begitu juga dengan kurikulum yang perlu diajarnya telah
ditentukan orang lain tetapi guru bebas menentukan kaedah mengajar yang
memadai. “Bilik darjah seseorang guru adalah mahligainya, kerana di sini ia boleh
mencuba berbagai-bagai cara pengajaran dan mempunyai autonomi yang jarang
dipersoalkan” (Sharifah Alwiah Alsagoff, 1986, h: 223).
Kelima, ialah Tanggungjawab.
Menurut Tatasusila Kementerian Pendidikan Malaysia, guru bertanggungjawab
terhadap pelajar, terhadap ibu bapa, kepada masyarakat dan negara, dan kepada
rakan sejawat dan profesion. Bagaimana pun guru jarang sekali, atau tidak
pernah dipecat jawatannya kerana sebahagian murid dalam kelasnya tidak dapat
membaca. Setelah seseorang guru disahkan dalam jawatan, memang sukar bagi guru
berkenaan dipecat, kecuali atas alasan-alasan jenayah atau kerana hukuman
mahkamah.
Keenam, ialah Badan Profesional.
Mengenai badan atau kesatuan perguruan mengawasi kod etika perguruan, perkara
ini tidak begitu berkesan. Kesatuan-kesatuan tersebut lebih mengutamakan
perkara yang berkaitan dengan skim perhidmatan seperti gaji dan faedah-faedah
lain. Bukan semua guru diwajibkan menjadi ahli sesuatu kesatuan. Tambahan pula
terdapat banyak kesatuan dan persatuan guru yang mempunyai matlamat penubuhan
mereka yang berbeza.
Ketujuh ialah Kod Etika. Kod
etika profesion perguruan ditentukan oleh ‘Ikrar Guru’ dan ‘Tatasusila
Kementerian Pendidikan Malaysia’. Oleh kerana guru (kecuali guru disektor
swasta) adalah pekerja kerajaan, tingkah laku dan tindakan mereka dipantau
melalui Perintah-Perintah Am Kerajaan yang memperincikan tindakan yang dilarang
sama sekali dan tindakan yang boleh dilakukan dengan izin. Perintah-Perintah Am
juga memperincikan hukuman yang boleh dikenakan bersabit dengan pelanggaran
sesuatu peraturan.
Pada umumnya, kerjaya perguruan menepati ketujuh-tujuh ciri sesuatu
profesion. Bagaimana pun terdapat beberapa kriteria yang kurang meyakinkan
bahawa perguruan ialah suatu profesion. Contohnya, mereka yang tidak mempunyai
kelayakan perguruan dibenarkan mengajar di sekolah dan di tadika. Keadaan
sedemikian tidak akan dibenarkan sama sekali bagi profesion perubatan,
profesion undang-undang atau profesion kejuruteraan.
Jadual 1.1 menunjukkan bilangan guru di Malaysia yang
mengajar lebih kurang 5.4 juta pelajar. Adalah dianggarkan terdapat kira-kira
10,000 guru tadika yang mengajar di tadika tajaan kerajaan dan swasta.
|
LELAKI
|
PEREMPUAN
|
RENDAH
|
72 266
|
164 047
|
MENENGAH
|
55 155
|
121 252
|
JUMLAH
|
127 421
|
285 299
|
Jadual 1.1 Bilangan guru
sekolah rendah dan menengah di Malaysia (KPM, 2012)
JW Marriott Las Vegas: The WynnBET Experience | JTM Hub
ReplyDeleteLocated in the heart of 김포 출장마사지 the 논산 출장샵 Las Vegas 사천 출장안마 Strip, this 안산 출장마사지 elegant hotel provides guests with a full-service spa, a 서산 출장샵 golf course, and a spa tub.