4.0 Jenis Pendidikan Guru di Malaysia
Istilah pendidikan guru mula digunakan secara rasmi pada tahun 1981 bagi
menggantikan istilah latihan perguruan yang telah digunakan sebelumnya.
Perubahan ini adalah berikutan penukaran nama Bahagian Latihan Guru (BLG)
kepada Bahagian Pendidikan Guru (BPG). Seiringan dengan itu, berlaku pula
perubahan dalam program pendidikan guru di peringkat maktab perguruan dengan
tempoh berkursus telah dilanjutkan daripada dua tahun kepada tiga tahun
(Laporan Jawatan Kuasa Kabinet, 1979: 61).
Pendidikan guru merupakan salah satu bahagian yang terpenting dalam
sistem pendidikan. Kejayaan pelaksanaan kurikulum dalam pendidikan adalah
bergantung sejauh mana seseorang guru dapat membentuk muridnya menjadi seorang
yang berguna kepada masyarakat dan negara. Hal ini adalah kerana kemahiran
profesional seseorang guru terletak pada keupayaannya menggunakan ilmu
pengetahuan dan dengan itu membentuk sikap dan nilai yang betul (Workshop
Reports, 1970: 7).
Peranan guru menjadi semakin mencabar berikutan perkembangan bidang
pendidikan yang begitu pesat sekali. Pendidikan guru di Malaysia adalah satu
tindakan yang dilakukan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk mendedahkan
kaedah dan teknik pengajaran secara formal kepada setiap bakal guru, sama ada
di maktab-maktab perguruan atau di pusat-pusat pengajian tinggi awam bagi
menyesuaikan bakal guru dengan tugas apabila berada dalam bilik darjah nanti.
Malaysia sebagai sebuah negara membangun telah berusaha untuk membentuk
perkembangan sistem pendidikannya yang tersendiri. Oleh hal yang demikian Dasar
Pelajaran Kebangsaan (1956) telah dibentuk bertujuan memberi arah tuju kepada
perkembangan masyarakat negara ini agar hasrat yang dicita-citakan itu
tercapai. Selepas negara mencapai kemerdekaan, Kerajaan Persekutuan telah mula
melaksanakan program pendidikan kepada masyarakat secara bersungguh-sungguh.
Langkah pertama telah diambil pada tahun 1957 ialah dengan menukarkan sekolah
rendah yang sedia ada kepada sekolah kebangsaan. Tindakan ini telah menyebabkan
guru menjalani latihan perguruan yang sama (EPRD,1968: 20).
Perubahan dan perkembangan kurikulum pendidikan guru di Malaysia berlaku
ekoran usaha untuk menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam
sistem pendidikan dari peringkat sekolah rendah hingga ke peringkat universiti.
Justeru, tumpuan kepada pendidikan guru secara besar-besaran bermula pada tahun
1956 dan pada tahun 1957 Maktab Perguruan Harian (DTC) dan Maktab Perguruan
Persekutuan Pulau Pinang serta Maktab Perguruan Persekutuan Kuala Lumpur
ditubuhkan.
Secara kronologinya, sejarah pendidikan guru sekolah menengah bermula
sejak penubuhan Jawatankuasa Barnes dan Fenn-Wu pada tahun 1951, Penyata Razak
tahun 1956, Ordinan Pelajaran 1957, Penyata Abdul Rahman Talib tahun 1960, Akta
Pelajaran 1961, Jawatankuasa Kabinet 1974, Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979
sehingga Jawatankuasa Pendidikan 1981. Seterusnya pada tahun 1987 Akta
Pelajaran 1961 telah diadakan semakan semula bertujuan mengkaji semula Dasar
Pendidikan Kebangsaan dalam Akta Pelajaran 1961 tersebut (Esah Sulaiman, 2003:
146).
Bagi melaksanakan dasar pendidikan, kerajaan melalui Kementerian
Pendidikan telah melatih tenaga pengajar untuk mengajar di peringkat sekolah
rendah, menengah rendah dan menengah atas. Pada tahun 1960, Kementerian
Pelajaran telah menubuhkan Bahagian Latihan Guru untuk menyelaraskan
program-program di peringkat maktab. Penubuhannya merupakan usaha kerajaan
memberi kepentingan kepada pendidikan guru. Pembinaan beberapa buah maktab
perguruan membuktikan bahawa betapa pentingnya usaha untuk melahirkan guru-guru
yang bertauliah. Hal ini adalah kerana pendidikan guru merupakan satu aspek
yang amat penting dalam menentukan kejayaan polisi kerajaan.
Sehingga tahun 1963, pendidikan guru bagi guru-guru sekolah menengah
telah diadakan di lima buah maktab perguruan iaitu Maktab Perguruan Kirkby di
England (1952), Maktab Perguruan Kota Bharu (1954), Maktab Perguruan Briensford
Lodge di England (1956), Maktab Perguruan Persekutuan Pulau Pinang (1957) dan
Maktab Perguruan Persekutuan Kuala Lumpur (1963). Namun begitu, dengan
pembangunan negara yang begitu pesat maka bagi memenuhi tuntutan masyarakat
terhadap keperluan pendidikan, sehingga tahun 1986 terdapat sebanyak 29 buah
maktab perguruan telah berjaya ditubuhkan oleh kerajaan. Daripada jumlah
tersebut terdapat maktab perguruan yang melatih guru-guru untuk mengajar di
sekolah rendah dan ada maktab yang hanya melatih guru untuk mengajar di sekolah
menengah. Namun begitu, terdapat juga maktab yang melatih guru-guru yang
mengajar di sekolah rendah dan juga di sekolah menengah. Sekarang maktab lebih
dikenali sebagai Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPG) yang memperkenalkan
program pendidikan guru pra perkhidmatan bagi sekolah menengah dan sekolah
rendah.
Terdapat juga beberapa
isntitusi pengajian tinggi yang menawarkan bidang pendidikan seperti Universiti
Pendidikan Sultan Idris. Sepanjang
mengikuti bidang pendidikan ini para bakal guru akan mempelajari 3 komponen
utama iaitu ikhtisas yakni yang berkaitan dengan profesion pendidikan dan
keguruan seperti psikologi, sosiologi, falsafah, pedagogi dan sejarah
pendidikan. Manakala komponen yang kedua ialah akademik yang mana setiap bakal
guru akan mendalami subjek atau mana-mana mata pelajaran yang bakal mereka ajar
di sekolah kelak. Di samping itu bakal guru juga akan dibekalkan ilmu tentang
kaedah pengajaran, pengajaran mikro, membina bahan pengajaran, dan membina
penilaian dan pengukuran bagi sesuatu pengajaran kelak. Komponen yang ketiga
pula melibatkan perkembangan diri seseorang calon guru itu. Guru-guru
diwajibkan untuk menyertai berbagai-bagai kegiatan kokurikulum bagi membina
sahsiah dan perwatakan guru yang berdedikasi, fleksibel dan berhemah tinggi.
No comments:
Post a Comment