6.2 Isu Kursus Pendidikan
Lepasan Ijazah (KPLI) dan Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI).
Terdapat empat isu yang melibatkan guru-guru KPLI dan DPLI ini.
Antaranya ialah minat, jalan mudah mencari pekerjaan, penguasaan kemahiran
pelajar KPLI dan DPLI dalam kursus ikhtisas dan menolak hak pelajar ISMP yang
layak.
Bagi isu yang pertama iaitu isu minat, isu ini sentiasa
dibangkitkan ialah sama ada calon guru KPLI dan DPLI yang berjaya dipilih
adalah benar-benar layak dan ingin menjadi seorang guru. Terdapat sebilangan
kecil guru yang memilih profesion perguruan dengan motif peribadi seperti
mendapat gaji yang tetap, cuti yang panjang dan pada jangkaan mereka bidang ini
mudah serta tidak mencabar. Faktor keupayaan menyesuaikan diri dengan
persekitaran kerja dalam bentuk kesesuaian jenis personaliti seseorang dengan
persekitaran itu merupakan satu faktor yang besar. Apabila jenis personaliti
tersebut tidak sepadan dengan persekitarannya, maka berlakulah punca kepada
sikap tidak berminat terhadap kerja mahupun perkembangannya ( Holland, 1973).
Kajian yang dijalankan terhadap beberapa orang guru mengenai kejadian burn-out terhadap guru jelas menunjukkan
faktor bahawa guru yang seringkali menghadapi masalah ini adalah guru yang
kurang berminat sejak dari awal lagi dalam bidang yang diceburi (Wan Mohd Zahid
Nordin). Maka, tidak hairanlah hasil kajian Trends
In International Mathematics and Science Study ( TIMSS) menunjukkan
penurunan dalam pencapaian pelajar Malaysia berbanding negara lain seperti Hong
Kong, Singapura dan Korea Selatan (Jabatan Perdana Menteri, 2009)
Bagi isu yang kedua pula ialah isu mengenai jalan mudah mencari
pekerjaan. Ramai yang menganggap kerjaya perguruan ini merupakan salah satu
kerjaya yang diceburi sebagai batu loncatan sahaja. Menurut Daisy Ee (1974) dan
Obura (1974), ramai yang memilih kerjaya perguruan ini setelah gagal memasuki
bidang-bidang lain dan guru menjadi pilihan mereka yang terakhir. Jadi
kebanyakan daripada mereka asalnya gagal bersaing dalam pasaran kerja yang
semakin mencabar membuatkan mereka mengambil inisiatif mudah dengan masuk ke
dalam bidang pendidikan atas tiket KPLI dan DPLI. Hal ini dikukuhkan lagi
dengan kajian yang dilakukan oleh Mahadi Hj. Khalid dan Salehudin Hj. Sabar
(2005) yang menunjukkan sebanyak 53.10 peratus pelajar KPLI tiada pilihan lain yang
mendorong mereka mengambil Kursus Pendidikan Lepasan Ijazah.
Selain itu, isu yang diketengahkan ialah tahap penguasaan
kemahiran palajar KPLI dan DPLI dalam kursus ikhtisas. Penekanan banyak
diberikan kepada kursus-kursus ikhtisas pendidikan untuk membolehkan
pelajar-pelajar menguasai pengetahuan dan kemahiran dalam pengajaran dan
pembelajaran. Kursus-kursus tumpuan kedua kurang diberi penekanan walaupun
ianya amat penting bagi melengkapkan diri mereka dengan pengetahuan dan
kemahiran kandungan kursus pendidikan teknikal yang menjadi opsyen utama.
Keadaan ini akan mendorong Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) melahirkan guru-guru
pelatih KPLI dan DPLI yang kurang berkemahiran mengajar pedagogi, kurang
menguasai bidang pengkhususan dan kurang mahir dalam komunikasi ( Akhbar Utusan
Malaysia, 31 Oktober 2004).
Seterusnya, isu menolak hak pelajar ISMP yang layak. Kewujudan
guru-guru lepasan KPLI dan DPLI sedikit sebanyak telah mengganggu penempatan
guru-guru lepasan ijazah pendidikan. Hal ini adalah guru-guru lepasan KPLI dan
DPLI ini merupakan pelajar tajaan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM).
Guru-guru lepasan KPLI dan DPLI ini dijamin penempatannya dan ditempatkan
terlebih dahulu kemudian sekiranya ada kekosongan guru-guru lepasan ijazah
pendidikan pula yang akan diserap. Ini sekaligus akan meningkatkan pengangguran
negara. Tujuan utama pelaksanaan KPLI dan DPLI sebelum ini adalah untuk
menampung kekurangan guru lepasan pengajian pendidikan namun situasi yang
berlaku kini menjadi sebaliknya.
Kesan-kesan daripada isu-isu yag disebutkan adalah dengan adanya
pengangguran pelajar ISMP maka ini akan meningkatkan kadar pengangguran negara.
Di samping itu, ia tidak dapat memartabatkan profesion perguruan maka akan
lahirlah modal insan yang tidak berkualiti.
Langkah-langkah untuk mengatasi masalah ini ialah untuk individu
itu sendiri hendaklah menceburi bidang pendidikan adalah kerana mempunyai minat
yang mendalam dalam bidang ini dan sanggup berkorban demi kepentingan
pendidikan anak bangsa. Kemudian bagi kerajaan pula, KPLI dan DPLI hendaklah
dibuka hanya apabila ada keperluan bagi menampung kekosongan yang dilakukan
oleh pelajar ISMP. Seterusnya pemilihan dan kelayakan permohonan untuk masuk ke
dalam profesion perguruan perlu diperhalusi dan diperketatkan.
No comments:
Post a Comment